Alain Huck l Darkness of Heart

 
Mlf l Marie-Laure Fleisch is verheugd Darkness of Heart te kunnen aankondigen, de eerste solotentoonstelling van Alain Huck in België. De werken die worden gepresenteerd zijn exemplarisch voor het lopende onderzoek van de kunstenaar naar de plaats van de mens in de wereld en de vaak destructieve invloed die we op onze omgeving uitoefenen. Huck vertrekt van een citaat uit Joseph Conrads gelijknamige roman uit 1899, als belangrijkste inspiratiebron voor de tentoonstelling. Hij stelt zich de vraag wat we weten over de ziel, en hoe taal en communicatie onze zelfkennis kunnen verstoren. Conrad schrijft ‘zijn intelligentie was volkomen helder ... maar zijn ziel was krankzinnig’. Huck interesseert zich voor deze strijd tussen goed en kwaad, hart en hoofd. Hij neemt onze eigen menselijkheid onder de loep, die vaak even destructieve als poëtische neigingen vertoont. Dit alles onderzoekt hij in een selectie unieke werken op papier, afdrukken en een video.

Hucks recentste serie op tekst gebaseerde tekeningen, waarin hij zich vaak laat inspireren door literatuur en mythologie, verwelkomt de bezoeker meteen bij het betreden van de galerie. ‘Het tiental landschappen dat de Zwitserse kunstenaar met potlood tekende, is het resultaat van zijn herlezing van Heart of Darkness, het boek van Joseph Conrad uit 1899. Met beelden van Google Earth reconstrueerde Alain Huck de meanders van de Congostroom, die in de roman centraal staat. Hij maakte de oevers van de rivier zichtbaar door de tekst in zijn geheel te kopiëren vanaf het einde. Net als het hoofdpersonage van de roman, dat zich op een heldere en wat ongemakkelijke manier in de delta’s voortbeweegt, benadert Alain Huck het verhaal met kritische afstand. Hij gaat omgekeerd te werk, van het laatste woord naar het eerste, van het einde van het avontuur naar het begin. Op de pagina plaatst hij de woorden op een plek waar geen water is; in zijn tekening van het landschap toont hij de rivierdelta’s via het wit van het papier. De transcriptie van de tekst volgt holle wortelstokken, wijnstokken van water, de wilde stroming. Deze ongeordende markeringen onthullen het diepe verlangen van hun auteur naar vrijheid, waardoor hij uiting geeft aan de complexiteit van zijn wezen en zijn weigering om zich te onderwerpen aan de macht van de Belgische indringers. Je moet daarbij onwillekeurig denken aan de onwaarschijnlijk rechte grenzen van de Afrikaanse kolonies, die wel met een meetlat getrokken lijken en waartegen Alain Huck zich hier verzet met de kracht van de ongetemde natuur.’ - Julie Enckell Juillard

Deze werken krijgen een echo in twee grote tekeningen: Exit Lingua en Culpa. Daarop worden de beelden geconstrueerd door middel van een beschermingsproces, waarbij de beeldende elementen bewaard blijven omdat de kunstenaar het werk met grafietlijnen bedekt. Ze impliceren ook de spanning tussen het denkproces en de fysieke manifestatie van mentale activiteit. Woorden worden gezien als een uitsteeksel van het lichaam, waarbij zelfs de tong een vreemd element wordt dat bij een ander wezen lijkt te horen. In Culpa verschijnt het hoofd als een grote, lege luchtbel. In Exit Lingua wordt vanuit een leeg hoofd een bovenmaats, vreemd ogend object geprojecteerd. Taal wordt zowel de verlenging van de ziel als een element dat vreemd is aan het lichaam. In beide werken verschijnt een paar ogen, alsof een extern bewustzijn aandachtig toekijkt.

Beneden wordt de toeschouwer geconfronteerd met het videowerk Breath on Hemerocallis, de naam van de plant die het verstrijken van de tijd of de schoonheid van een dag oproept. Een grote, antropomorfe plantaardige massa draait om haar as, vertraagt en begint telkens opnieuw. Haar schaduw wordt geprojecteerd op een muur, verlicht door de doorkomst van de zon achter in het atelier van de kunstenaar. In de aangrenzende ruimte zie je drie afdrukken: Ancholia Ancholia Ancholiae, Le Monde 3 novembre en Fedor and Gustav. De eerste is een superpositie van de vier monumentale tekeningen die Huck maakte voor zijn tentoonstelling in in het Centre Culturel Suisse in Parijs. De tweede houdt een spel in met de titel van de Franse krant Le Monde; die is bijgesneden, waardoor het woord ‘onde’ (golf) verschijnt. In de laatste wordt Misdaad en straf gecombineerd met L’origine du monde (waarnaar hier wordt verwezen met een zicht op de bron van de Loue, in de streek van Courbet). In 1866 publiceerde Dostojewski zijn tekst en toonde Courbet zijn controversiële schilderij.

Alain Huck (1957, Vevey, Zwitserland) woont en werkt in Lausanne. Tot zijn solotentoonstellingen behoren: Alain Huck. Foin, Kmd - Kunsthalle Marcel Duchamp; The Forestay Museum of Art, Bourg-en-Lavaux, Zwitserland (); Tragedy or Position, Musée des Beaux-Arts, Nancy, Frankrijk (-); Ancholia, Centre Culturel Suisse, Parijs, Frankrijk (); L’Espèce de chose mélancolie (La chair nuit), Mamco - Musée d’Art Moderne et Contemporain, Genève, Zwitserland (). Tot zijn groepstentoonstellingen behoren: Atlas. Cartographie d’un don, Mcba Lausanne, Lausanne, Zwitserland (); De Biënnale van de Schilderkunst ‘Over landschappen’, Museum van Deinze en de Leiestreek, Deinze, België (); Papiers Xl, Centre Pompidou, Parijs, Frankrijk (); Autres Accrochages, Mamco - Musée d’Art Moderne et Contemporain, Genève, Zwitserland (); Art contemporain... ou bien? Bcv Art Collection, Fondation de l’Hermitage, Lausanne, Zwitserland () en Le travail de rivière, Centre d’Art Contemporain d’Ivry - Credac, Ivry-sur-Seine, Frankrijk ().
Sint-Jorisstraat 13
Rue Saint-Georges, 13
1050 Elsene
Gratis
Elk type publiek

Dit evenement is voorbij. Doe een zoekactie op de site, om de volgende uitgave van dit evenement te vinden.

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de evenementen in uw regio via onze nieuwsbrief!

In dezelfde categorie:

Steen in een evolutie, in België - soberheid in abstractie
(Van 13 januari 2020 tot 31 maart 2020 - Jette)
Het Atomium. Ontdek het symbool van België!
(Van 28 juni 2023 tot 28 juni 2024 - Laken)
Beeldentuin
(Van 23 maart tot 27 oktober - Sint-Pieters-Kapelle)
Sculptures in the City: Isaac Cordal
(Namen)
De Ronde op Tafel
(Van 22 tot 31 maart - Oudenaarde)