Artisit: 6 tot en met 29 januari (vernissage op 6/01 19u - finissage op 29/01)

 
In januari (vanaf vrijdag 6 tot en met zondag anuari) kan je de werken van Artisit in de galerie van de Bottelarij bewonderen.

We nodigen je van harte uit voor de vernissage op vrijdag 6 januari om 19 uur of op de finissage op zondag anuari om 10 uur voorafgegaan door een luxe-ontbijtbuffet met cava à volonté voor uro per persoon (inschrijving voor beide events verplicht !)

Welkom om de werken te bewonderen van atelierkunstenaars Gaston Wuestenbergs, Jos Holtappels, Tinne Kers en van participerende kunstenaars Johan Clarysse, Jonas Nelissen, Christina Mignolet en Vincent Spaas.


ARTISIT is een sociaal-artistiek creatiecentrum dat een ontmoetingsplaats wil zijn waar beeldend kunstenaars met een psychotische achtergrond én reguliere kunstenaars samenwerken. Dit interactief proces vormt het methodische werkmodel voor integratie van sociale doelgroepen met culturele kansarmoede.

ARTISIT stelt het onderscheid tussen de wereld van de outsiderkunst en de reguliere kunstwereld fundamenteel in vraag en wil zowel via publiekspresentaties als via discours op deze vermeende clash of cultures een antwoord formuleren.

ARTISIT gelooft dat het commerciële kunstcircuit niet de enige omgeving is waarop creatieve talenten zich mogen richten. Daarom wil Artisit artistieke alternatieven aanbieden waarin de gemeenschapsbindende betekenis van cultuurparticipatie centraal staat.

ARTISIT stelt niettegenstaande de hoogste eisen aan het artistiek niveau van het beeldend oeuvre. Daarvoor creëert het een professionele atelieromgeving en een culturele context die garant staat voor de procesmatige ontwikkeling van een oeuvre.

ARTISIT wil de ontwikkeling van beeldend oeuvre mogelijk maken vanuit een positieve geest van wederzijdse, actieve uitwisseling tussen sociale doelgroepen die voorwerp zijn van maatschappelijke uitsluiting van de meest diverse aard.

ARTISIT is ervan overtuigd dat artistieke kwaliteit kàn samengaan met:
- een sociaal en maatschappelijk engagement;
- de toegankelijkheid van een breed publiek,
op voorwaarde dat een professioneel methodische omkadering wordt gecreëerd.

ARTISIT experimenteert met nieuwe werk- en presentatievormen die drempelverlagend werken naar de ontmoeting tussen het brede publiek en sociale probleemgroepen.

ARTISIT gaat de confrontatie met sociale probleemgroepen niet uit de weg, maar verkent de ongeëxploreerde mogelijkheden van integratie via artistieke middelen.

ARTISIT wil het maatschappelijk debat ontwikkelen tussen de actoren uit de actuele kunstwereld en de sociaal-artistieke praktijk met de bedoeling de misverstanden en vooroordelen over elkaars niche te doorbreken.




Atelierkunstenaars Artisit

gaston Wuestenbergs:
Gaston Wuestenbergs werkt al veertig jaar lang onafgebroken aan een divers oeuvre dat niettemin één geheel vorm: een type 'kunstenaarsboeken' bestaande uit reeds 8340 kleurrijke aquarels, 90 volgeschreven dagboeknotities, waarnemingstekeningen, stripverhalen, enz. Hij geeft daarin tegelijkertijd zijn natuurobservaties weer én een inhoudelijke commentaar op de ecologische mistoestanden die hij waarneemt in de wijze waarop de huidige samenleving slordig omgaat met de natuurlijke omgeving.
Gaston Wuestbergs is gefascineerd door 'curiosa': contingente beelden waarbij hij het verband creëert door overeenkomsten in de beeldvorm te ontdekken. Hij verwerkt deze curiosa in zijn kunstenaarsboeken tot een gezamenlijk beeld (aquarel, schilderij, foto…) en beschrijft de gevonden curiosa in zijn commentaren.
Niet alleen vormelijk is er eenheid, ook het concept van waaruit hij creëert vertoont een snoeiharde logica: een radicaal, ecologisch bewustzijn waarin spinnen, muggen, vlieren, motten, schimmels en wormen evenwaardig zijn aan de mens. Uit zijn levendige gesprekken met insecten en observaties van de bonte dierenwereld, put hij inspiratie voor zijn postromantische natuurlandschappen, apocalyptische verschijnselen, extreme gebeurtenissen, symboolgeladen coïncidenties, moderne aanslagen op de vrije natuur. Wuestenbergs legt bizarre verbanden waardoor een bijzonder idiosyncratisch universum zich ontsluit.


Jos Holtappels:
Deze selfmade man ontdekte op een onbewaakt moment de mogelijkheden van het clair-obscur. Hij slaagt erin - op een vrij subjectieve wijze - toch de silhouetten uit zijn agressieve herinneringen neer te zetten op een manier waarbij zelfs Koen Vanmechelen moest bekennen: 'dit is het innerlijk van de kip zoals ik ze altijd al had gedroomd.' Dit compliment mag toch wel tellen.
Jos Holtappels heeft een quasi encyclopedische kennis van de undergroundbewegingen in de regio Hasselt-Maastricht (krakers, tattoo, punk, goa). In het atelier wordt hij begeleid bij de kunsthistorische inpassing (bvb. Goya, Schiele, Rauschenberg, Penck…) en de vormgeving van al deze invloeden. Vanuit de overtuiging dat een (vrij)blijvend experimenteel smodderen met materialen tot eindeloze herhaling leidt, focust de atelierbegeleiding op het verwerven van techniek, in het bijzonder op de technische aspecten van het tekenen en schilderen zoals: tonale aspecten (lichtinval), kleurenleer, compositie, diverse plans bij de opbouw, tekenkundige aspecten bij het overbrengen van driedimensionale elementen op een tweedimensionale drager (perpectieven).


Tinne Kers:
Tinne studeert in haar laatste specialisatie jaar van vrije grafiek aan de Stedelijke Academie van Hasselt. Zij is vooral actief met etsen. Deze zijn vaak beïnvloed door haar rijke fantasie en door ervaringen uit haar directe omgeving. Inhoudelijk zijn er vooral ludieke en surreële knipogen naar die concrete situaties. Daarnaast schildert en tekent ze in het kader van het atelier van Artisit. Ze maakt dan gebruik van hevige, bonte kleuren en herhalende vormen. Het is een bizarre wereld die verschijnt.


Participerende kunstenaars

Johan Clarysse:
Johan Clarysse woont en werkt te Brugge. Hij studeerde filosofie aan de Kulvooraleer hij zich later aan de beeldende kunsten ging wijden. Hij werd laureaat van onder meer de Anto Diez-Prijs en de DirkBoutsprijs.
Diverse tentoonstellingen in binnen- en buitenland volgden : vanaf in onder meer De Brakke Grond in Amsterdam, Cité Internationale des Arts in Parijs, Museum voor Schone Kunsten in Gent, Art Brussels, Mercatorgalerie in Antwerpen, Ciap in Hasselt, de Modern Chinese Art Foundation in Peking, Museum Elsene (Fading), het Zwart Huis in Knokke, galerie S.&H.Debuck in Gent, het Museum van Deinze en Leiestreek, Das Belgisches Haus in Keulen, galerij Ververs in Amsterdam, het Mu.ZEE in Oostende, Kunstenfestival Watou...
De schilderijen van Clarysse willen 'op een heldere manier raadselachtig zijn'. Thema's als identiteit en macht, communicatie en non-communicatie, de complexiteit van onze verlangens en drijfveren vormen een rode draad in zijn werk. Al schilderend stelt hij vragen rond de ambiguïteit van onze menselijke conditie, rond het statuut van het beeld en van de schilderkunst als zodanig. Zijn schilderijen trekken aan en verwarren, ze onthullen en verhullen, ze stellen de vanzelfsprekendheid en eenduidigheid van beelden in vraag en zetten ze terzelfdertijd kracht bij. Zo ontstaat een intrigerend oeuvre vol dubbele bodems en verwijzingen dat zowel speels als ernstig is, zowel helder als dubbelzinnig, emotioneel ingetogen als intens. Onlangs verscheen de monografie 'walden & other suspicions' over zijn werk bij Mer Paper Kunsthalle.

Jonas Nelissen:
Jonas Nelissen werkt met voetbal als thema.. De werken van Jonas zijn een weergave van de visie van de supporters op de spelers van hun favoriete club. Daarnaast concentreert hij zich ook op het maatschappelijke effect van voetbal, zoals de nationale verbondenheid tijdens een Wk, enz. Tevens richt hij zich op de symbolen en rituelen van het voetbal. Het voetbal in zijn werk is een voorbeeld hoe beelden een maatschappelijk effect hebben en hoe religie en het geloof in het magische kunnen ontstaan.

Christina Mignolet:
Mignolets portretten refereren op geen enkele wijze naar massamediale stereotypen. Haar personages zijn van vlees en bloed. Maar de particuliere persoon herleeft tegelijkertijd in het portret. Hoewel het gelaat altijd zo onuitwisbaar met de identiteit van de persoon wordt vereenzelvigd, kunnen we evengoed dezelfde gelaatsuitdrukking gebruiken om onze diepste gevoelens te verbergen. Instinctief – maar onjuist zoals we maar al te goed weten – associëren we de uiterlijke verschijning met de ziel van de persoon. De portretten van Mignolet engageren zich binnen deze delicate dubbelzinnigheid waarin het masker niet langer de subjectiviteit representeert. Hoewel de persoon die zij tekent eruit ziet als een onverdeeld subject, is het iemand die het bestaan leeft van mensen die getroffen worden door miserie, hoop en al de wisselvalligheden van het menselijk bestaan. Meer dan ooit, schept haar kunst ruimte voor een gevoelvol inlevingsvermogen.

Vincent Spaas:
Vincent Spaas maakt schilderijen en tekeningen.
In De Bottelarij toont hij enkel schilderijen, altijd acrylverf op doek.
Vincent Spaas vertrekt vanuit een ruime gedachtewereld vervuld van filosofische en wetenschappelijke denkbeelden.
Zijn werken zitten vol tegenstellingen. Sterkte en kracht verbindt hij met gevoeligheid en fragiliteit, realiteit met fictie. Zo ontstaat een schilderkunstige wereld, tegelijkertijd bekend-onbekend
De Bottelarij in de Oude Brouwerij Van Ulbeek
Ulbeekstraat 21
3830 Wellen
Finissage met ambachtelijk luxe-ontbijtbuffet (cava à volonté) voor slechts 25 euro per persoon (reservatie verplicht)
Elk type publiek

Dit evenement is voorbij. Doe een zoekactie op de site, om de volgende uitgave van dit evenement te vinden.

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de evenementen in uw regio via onze nieuwsbrief!

In dezelfde categorie:

Elise Ka Kunstgalerij
(Hasselt)
Open atelier
(Tongeren)
Tentoonstelling met steeds wisselende betaalbare kunst.
(Zutendaal)
Monet, Van Gogh....domen van Japan
(Van 4 november 2023 tot 14 april 2024 - Alleur)
Bezoek galerijen & kunstpark
(Van 2 juli 2023 tot 31 juli 2024 - Lanaken)