Bernard Roig | Nastasya F. Barashkova - Lijnen en vloeibare vleselijkheid

 
Mlf l Marie-Laure Fleisch is verheugd de tweede tentoonstelling van de kunstenaar Bernardi Roig aan te kondigen, in dialoog met het werk van Nastasya F. Baraskhova.

Nastasya F. Baraskhova is het pseudoniem van een onbepaalde Russische schilder en actrice, nauw verwant aan de undergroundscene van de Moscow Theatre Chamber uit de jaren 90. Met een luie blik maar een krachtige verschijning, een blik Nigmatisch en een monomane persoonlijkheid, heeft ze zich gespecialiseerd in de interpretatie van monologen door één personage in de Russische literatuur: de grote tragische, vicieuze en virtuoze figuur van Dostojevski's idioot, Nastasya Filippovna.

Deze actrice met een uniek karakter is ook de schilder van één onderwerp; een herhaalde en hardnekkige abstractie van verticale strepen, van dezelfde dikte, proporties en zelfabsorberende afmetingen, altijd geschilderd op handgeschept papier van klein formaat. Obsessief, indringend en heel precies, zowel op het podium als in haar schilderijen, had ze tot nu toe altijd geweigerd haar werk aan het publiek te presenteren.

Deze tentoonstelling, in dialoog met het recente werk van Bernardi Roig, wordt zijn allereerste. Er is slechts één niet-onderhandelbare voorwaarde gesteld: de papieren mogen niet worden ingelijst of onder glas worden gepresenteerd, ze moeten ondoorzichtig en absorberend drijven op de wanden van de ruimte en op een ritmische en zachte manier worden gepresenteerd. quential.

Dit project presenteert een selectie van ongedateerde werken die zijn gemaakt in zijn studio-appartement in Stroganovsky Prsezd, vlakbij het Andronikov Moskou-klooster, waar de schilder en monnik Andrei Rubliev de laatste jaren van zijn carrière had gewerkt. leven. Aquarellen en gouaches hebben de herinnering geabsorbeerd aan de formele, gezaghebbende en seriële abstractie van de Amerikaanse kunstenaars uit de jaren 60. Een doorschijnend, trillend maar exact materiaal dat een niet-theoretische maar empirische ruimte bedenkt, en gevoeld te worden als een substantie van kleur, maar vooral van licht. Het is de verfijning van de ervaring van een intimiteit gecreëerd tijdens het proces van zijn creatie. Een aanhoudende en nette herhaling van steunen en oppervlakken; iets weten is niet genoeg, het is nodig om het te herhalen.

Bernardi Roig ziet een anomalie in de beslissende abstracties van Nastasya F. Baraskhova, die noch symbolisch noch formeel is, maar perceptueel, het is het beeld van gordijnen die een scène bedekken met een onzeker einde; hij voelt een dialectische spanning voortgebracht door een beeld dat zijn tegenpool in zijn ingewanden beschermt; een afbeelding die de drive van ontevredenheid onder elk comfortabel oppervlak laat zien. Roig stelde de Russische kunstenaar voor om een gezamenlijke tentoonstelling te presenteren om twee visuele po tieken te verbinden die schijnbaar antagonistisch maar zeer theatraal zijn en die elkaar bevruchten: het gordijn en het overdekte podium.

De serie tekeningen en aquarellen van Bernardi Roig gepresenteerd in deze tentoonstelling, geproduceerd in het donkere jaar , zijn de poging tot een onderhuidse dialoog met de schilderijen van Nasatasya F. Barashkova en verkennen de mogelijkheid om een picturale vorm te geven aan enkele van de literaire portretten op de pagina's van de Idioot: die van de dochters van generaal Jepantschin Alexandra, Adelaida en Aglaya, gevangen in hun vloeibare vleselijkheid. Een sculptuur is bevestigd en voltooit de tentoonstelling, het is het enige werk geproduceerd door twee hoofden en vier handen: het kleine portret van een onderwerp dat bezwijkt onder de overmaat van de werkelijkheid, PS Rogozhin, de beul van de tragische ro ne van de idioot.

Deze tentoonstelling toont ons de plaats waar het beeld wordt gecamoufleerd en de mogelijkheid om transversale verbanden te leggen halverwege, in dit geval, van de grote traditie van de Russische literatuur. Er is geen beeld dat niet is opgedragen aan degene die eraan voorafgaat, en wanneer deze toewijding zich uitstrekt, lijken de naden van incestueuze herinnering die artiesten verpletteren onwaarschijnlijk.

Als de tijd en de bevoegde autoriteiten het toelaten, zullen beide artiesten aanwezig zijn. Of slechts een ervan, die misschien hetzelfde is
Mlf | Marie-Laure Fleisch
Rue Saint-Georges, 13
1050 Elsene
Gratis
Elk type publiek

Dit evenement is voorbij. Doe een zoekactie op de site, om de volgende uitgave van dit evenement te vinden.

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de evenementen in uw regio via onze nieuwsbrief!

In dezelfde categorie:

Back and Forth
(Van 1e maart 2021 tot 13 april 2021 - Elsene)
Dirk Eelen - Op naar de bijeenkomst
(Ukkel)
Sequence 031 | Marine Walon - Dorothea Dejonckheere - Rita Vlaeminck
(Van 29 maart tot 27 april - Ukkel)
Territories - George De Decker / Dirk Eelen / Diego Herman / Nathalie Pirotte
(Van 10 maart tot 27 april - Ukkel)
Bea Sarrias 'Geometry & Colour : Gio Ponti'
(Van 10 maart tot 27 april - Ukkel)