Drifts (there is always ground, even at night)

 
Met genoegen kondigt Mlf l Marie-Laure Fleisch drifts (there is always ground, even at night) aan, de eerste solotentoonstelling van Nika Neelova in een Belgische galerie. Het woord 'drifts' is essentieel voor een goed begrip van Neelova's oeuvre, want haar werken zijn gesitueerd in een dubbelzinnige tijdruimtelijke context, waarbij de vormelijke aspecten niet passen in ons actuele referentiekader. 'drift' slaat op een ononderbroken, trage voortgang of de beweging waarbij iets wordt meegesleept door een natuurkracht als wind of water. Een en ander verwijst zowel naar het verstrijken van de tijd als het vermogen van de elementen om wat zich op hun weg bevindt mee te sleuren en te veranderen. Het tweede deel van de tentoonstellingstitel, there is always ground, even at night, is een zinsnede uit De mens treedt op in het Holoceen, een roman van Max Frisch uit 1979 waarin de hoofdpersoon tracht zich verloren herinneringen voor de geest te halen en de wereld om hem heen interpreteert via trefwoorden uit encyclopedieën. De roman kent geen traditioneel plotverloop, maar bestaat uit een onafgebroken gedachtestroom en een beschrijving van de diverse strategieën die de hoofdpersoon hanteert om zichzelf in een ruimere, planetaire context te plaatsen.
Neelova interesseert zich voor de functie van architectuur en door de mens gemaakte voorwerpen in een verbeelde toekomst, waarin voor de mens geen plaats meer is. Ze werkt op het breukvlak tussen voorwerpen en hun ruïnes, tussen het concrete en het ingebeelde. Met haar werk plaatst ze de toeschouwer in een positie waarin hij/zij het raden heeft naar de betekenis ervan. Herkenbare aspecten van de voorwerpen uit onze alledaagse omgeving worden gecombineerd met abstracte structuren die reële vormen oproepen, maar tegelijk niet te plaatsen zijn. Reële voorwerpen worden nagemaakt in materiaal waarin ze nutteloos worden, waardoor de kunstwerken zowel synthetisch aanvoelen als met de hand gemaakt. In haar werk vertrekt Neelova van een menselijke schaalgrootte, die ze vervolgens opentrekt met architecturale en zelfs geologische verlengstukken van het lichamelijke.
Voor haar eerste tentoonstelling bij Mlf | Marie-Laure Fleisch bedacht de kunstenaar een verhaal waarin de galerie plaats biedt aan ruïnes die aan de elementen werden blootgesteld. Architecturale structuren worden afgebeeld in een mogelijke toekomstige vorm, maar door hun verval en hun imaginaire technologische vooruitgang krijgen ze iets tijdloos. Bij aankomst in de galerie wordt de toeschouwer geconfronteerd met een monumentaal beeldhouwwerk dat bestaat uit lagen van samengedrukte, op elkaar gestapelde landschapsvormen die door metalen steunen bij elkaar worden gehouden. In een andere sculptuur krijgt de toeschouwer te maken met vormen die doen denken aan een verwrongen radiator. Maar met zijn delicate contouren in jesmonite en door het ontbreken van een verband met wat voor menselijke bevolkingsgroep dan ook heeft die niets menselijks meer. Door elementen in jesmonite te gieten speelt Neelova ook met de breekbaarheid van voorwerpen; ze ontdoet ze van hun structurele integriteit en maakt van krachtige, industriële menselijke gebruiksvoorwerpen louter decoratieve objecten die nergens toe dienen.
Uit deze tentoonstelling, die een blik op een mogelijke toekomst biedt, blijkt hoe de kunstenaar haar onderzoek verdiept met kwesties van duurzaamheid en geologische referenties. Je krijgt de indruk dat de natuur een bebouwde omgeving overneemt; dit gebeurt via nieuwe sculpturen gemaakt met ongebakken klei en silicone, die zowel doen denken aan slijmerige organische elementen als aan de huid van buitenaardse of dierlijke wezens. Deze werken beklemtonen de menselijke afwezigheid in Neelova's universum. Het is een wereld waarin de natuurkrachten het overnemen, zonder rekening te houden met het oorspronkelijke doel van de structuren die ze inpalmen, en waarin voorwerpen bedacht voor menselijk gebruik en maat hebben afgedaan.
Nika Neelova (1987, Moskou, Russia) woont en werkt in Londen. Tot haar solotentoonstellingen behoren: Vigo Gallery, Londen, vk (binnenkort); Lemniscates, Independent Art Fair, Brussel, België (); Faults Folds Falls, Vigo Gallery, Londen, vk (); I lean to you numb as a fossil. Tell me i'M here, Ron Mandos, Amsterdam, Nederland () en Northern Taurids, Royal British Society of Sculptors, Londen, vk (). Haar groepstentoonstellingen omvatten: She sees the shadows, Mostyn, Llandudno, Wales (); Xvii. The Age of Nymphs, Mimosa House, Londen, vk (); Tell me net, Osnova, VinZavod Centre for Contemporary Art, Moskou, Rusland (); Antislip, Royal British Society of Sculptors, Londen, vk (); Archeologia e Architecture, Institute for Emerging Art, New York, Vs; Fondazione 107, Turin, Italië (); Lichtspiele, Museum Biedermann, Donaueschingen, Duitsland (); Gaiety is most outstanding feature of the Soviet Union, Saatchi Gallery, Londen, vk (); White Nights, Permm Museum of Contemporary Art, Perm, Rusland () and The Crisis Commission, Somerset House & Christie's, Londen, vk ().
Sint-Jorisstraat 13
Rue Saint-Georges, 13
1050 Elsene
Gratis
Elk type publiek

Dit evenement is voorbij. Doe een zoekactie op de site, om de volgende uitgave van dit evenement te vinden.

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de evenementen in uw regio via onze nieuwsbrief!

In dezelfde categorie:

Steen in een evolutie, in België - soberheid in abstractie
(Van 13 januari 2018 tot 31 maart 2018 - Jette)
Het Atomium. Ontdek het symbool van België!
(Van 28 juni 2023 tot 28 juni 2024 - Laken)
Beeldentuin
(Van 23 maart tot 27 oktober - Sint-Pieters-Kapelle)
Sculptures in the City: Isaac Cordal
(Namen)
De Ronde op Tafel
(Van 22 tot 31 maart - Oudenaarde)