Geneviève Asse - Une fenêtre sur le livre

 
Curatoren: Géraldine David en Perrine Estienne

"Ik probeer mijn licht erop te zetten. Dat is waar ik elke dag mee leef."
Geneviève Asse, interview met Laure Adler in Hors-Champs, France Culture, 5 mei .

Geneviève Asse, een van de belangrijkste kunstenaressen van de hedendaagse abstractie, heeft gedurende haar hele schilderscarrière samengewerkt met auteurs, uitgevers en boekbinders. Deze ontmoetingen en vriendschappen hebben geleid tot de creatie van boeken met dialogen met Silvia Baron Supervielle, Samuel Beckett, André du Bouchet, Pierre Lecuire en Francis Ponge. Inderdaad, elk boek is een gelegenheid voor een uitwisseling tussen de woorden en de kunst van Geneviève Asse. Meer dan anekdotische ervaringen, vormen zij beslissende etappes in haar carrière.

Geneviève Asse zegt dat zij als kind door het lezen met boeken in aanraking is gekomen, maar het is duidelijk de liefde voor het voorwerp die haar creatieve kracht heeft gevoed. Als blijk van deze liefde zijn er haar geschilderde, gegraveerde en gelegde notitieboekjes, maar ook haar kunstbanden, sober, overzichtelijk, perfect uitgevoerd door de handen van Monique Mathieu. Deze schildersboeken tonen het licht en de kleuren tussen de bladzijden, die de kunstenares ook op grote doeken aanbrengt. De transparantie van de voorwerpen, het licht van Bretagne, de kleuren, blauw, rood, wit, de lijnen van de gravures en een grote vrijheid van formaat en keuze van medewerkers.

Aan de hand van boeken en hun talrijke dimensies wil de Wittockiana het gegraveerde werk van Geneviève Asse onderzoeken. Concreet is de tentoonstelling georganiseerd in vier semantische en thematische subruimtes: Natuur, Vrijheid, Kleur en Lijn. Het is geen exhaustieve retrospectieve, maar de curatoren hebben ervoor gekozen om minder bekende en ongetwijfeld intiemere aspecten van de benadering van de kunstenares te laten zien. Aldus de Hommage à Morandi, de schilder die haar zo heeft beïnvloed en die zij eert door een samenwerking met de Belgische dichter Pierre Lecuire. Zo ontstond haar onderzoek naar wat tegenwoordig bekend staat als "Asse-blauw", van een intense tint in Haeres met André Frénaud tot een helderheid getint met groen in Ici en deux in samenwerking met André du Bouchet. Zij gebruikte ook rood in Les Conjurés van Borges, vertaald door Silvia Baron Supervielle, en Abandonné, waarvoor zij prachtige etsen maakte op een ongepubliceerde tekst van Samuel Beckett.

Omgekeerd zijn het de beitels van de kunstenares die het venster vormen waardoor bepaalde literaire, typografische of gebonden creaties, waarvan sommige afkomstig zijn uit de collecties van de Wittockiana, (her)ontdekt kunnen worden. Het venster is een expliciete verwijzing naar enkele van Geneviève Asse's werken op doek, die het bijzondere blauw oproepen dat ze kenmerkt, maar ook naar de gelijknamige titel van een dichtbundel die ze samen met Silvia Baron Supervielle heeft gemaakt. Boeken, doeken, notitieboekjes met tekeningen en schilderessays, zoveel openingen op het pad van een vrij kunstenaar, tussen hemel en zee.

Rond de tentoonstelling

- Rondleiding gereserveerd voor journalisten op 17.09. om 14.00 uur in aanwezigheid van de curatoren
- Opening op 18.09. om 18.00 uur
- Rondleiding voor kinderen beschikbaar
- Rondleidingen op zondag 03.10 - 07.11 - 05/109.01 (14u) / Op reservatie

Catalogus

Geneviève Asse – Une fenêtre sur le livre
Teksten van Géraldine David en Perrine Estienne.
Interventie van Silvia Baron-Supervielle.
16,5 x m - 48p. - September - Co-editie Esperluète-Wittockiana - Collectie [dans l'atelier] - €14.
Wittockiana
23 Rue Bemel
1150 Woluwe-Saint-Pierre
5 € of 3 €: senior, student, werkzoekende, 1,25 € artikel 27, gratis: leraar, pers, Museum Pass
Elk type publiek

Dit evenement is voorbij. Doe een zoekactie op de site, om de volgende uitgave van dit evenement te vinden.

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de evenementen in uw regio via onze nieuwsbrief!