Het heette Type 1 of zelfs 1100, 1 1300, 1500 en 1600, in relatie tot de cilinderinhoud van de verschillende motoren. Zijn bewonderaars, ongetwijfeld vanwege zijn vriendelijke gezicht en gewelfd dak, hebben het Coccinelle, K fer (Duitsland), Beetle (Verenigde Staten), Cox (Engeland), Maggiolino (Italië), Fusca (Br sil), Vocho (Mexico) genoemd. ) en Kodok (Bolivia). Zijn verhaal is op meer dan één manier uniek. Het was een van de best verkochte auto's ter wereld: meer dan iljoen exemplaren! De Kever is gemaakt voor 64 jaar en 3 maanden, wat waarschijnlijk een eeuwig record zal blijven. Alleen al in Duitsland, waar de productie in 1978 stopte, zijn er meer dan 16,ljoen Cox geproduceerd. Tegenwoordig is de Beetle een legendarische auto geworden die miljoenen fans kent!
Via archieven, foto's, video's, miniaturen, verzamelstukken biedt de tentoonstelling The Beetle, the legendary car, je een terugblik op de fabuleuze geschiedenis van de Cox, het begin onder het nazi-regime, de snelle opkomst na de Tweede Wereldoorlog en de einde van de productie in . De tentoonstelling gaat buiten verder met oto's op groot formaat die in het park van de kathedraal worden getoond.