Jaguar E-type, a Legend turns 60

 
De iconische Jaguar E-type zet vele autoliefhebbers aan het dromen.
Hij blaast deze zomer 60 kaarsjes uit in Autoworld-Brussel. Er zullen een vijftiental exemplaren worden tentoongesteld, waaronder enkele sportieve modellen, en ze krijgen - als alles volgens plan verloopt - een maand lang (van midden juli tot midden augustus) het gezelschap van een Jaguar F-TYPE Heritage 60 Edition, waarvan een gelimiteerde oplage – slechts 60 stuks – wordt gebouwd ter gelegenheid van die verjaardag.

De E-type, « de mooiste auto ooit ontworpen (*) »
Om zijn opwachting te kunnen maken op het Autosalon van Genève in 1961, werd het prototype « 77RW », dat volledig met de hand was gebouwd, naar Genève gereden tijdens een spectaculaire en hoofdzakelijk nachtelijke rit die 17 u duurde, door Norman Dewis, de legendarische ontwikkelings- en testingenieur bij Jaguar. « 77RW » is meteen ook de oudste E-type ter wereld.
Nog nooit tevoren, en misschien ook niet daarna, heeft een auto zoveel passie, vreugde en Britse fierheid teweeggebracht!

Bij zijn lancering was de E-type een Jaguar die misschien wel even snel en even mooi was als een Ferrari, maar dan voor één derde van de prijs. Het is zoals een Porsche 911, een auto die elke automobieldesigner in de garage heeft staan… of daar op zijn minst van droomt. Zijn zescilinder is een pareltje, de zithouding achter het stuur is buitengewoon en zelfs Enzo Ferrari vond het de mooiste auto die ooit was ontworpen (*). Zijn historische betekenis kan niet worden onderschat en zijn palmares is indrukwekkend.

De E-type werd in vele opzichten ontworpen op basis van de succesvolle D-Type racewagen waarmee Jaguar talloze successen behaalde en die onder meer in de periode 1955-1957 driemaal de van Le Mans won. Oorspronkelijk werd de E-type ontworpen als racewagen, maar uiteindelijk werd hij een zuivere sportwagen en een pure “Grand Tourismo”. Dat neemt niet weg dat talrijke E-types ook succesvol waren in de automobielcompetitie. Zijn koetswerkstijl hebben we te danken aan de aerodynamicus Malcolm Sayer.

Oorspronkelijk werd de E-type op de markt gezet alse en open tweezitter of als een sportieve gesloten “fastback”. Beide uitvoeringen hadden een gelijkaardig onderstel, een zelfdragende structuur met vooraan een hulpchassis. Krachtbron was de 3,8 liter motor met pk, die zijn deugdelijkheid had bewezen in de Jaguar Xk. In de loop der jaren kwamen er nieuwe en krachtigere varianten van op de markt.

De look van de E-type was sensationeel en hij groeide al snel uit tot een symbool van de jaren ’60. Met zijn zeer voordelige prijs/prestaties verhouding, een topsnelheid van zowat km/u en dat voor niet veel meer dan £, was de auto meteen een hit, in het bijzonder op de Amerikaanse markt.
Autoworld
Autoworld Brussels - Jubelpark
1000 Brussel
€ 12/volwassene - € 10/senior - € 9/student - € 5/kind 6-12 jaar - gratis voor kinderen jonger dan 6 jaar
Vanaf 18 jaar

Dit evenement is voorbij. Doe een zoekactie op de site, om de volgende uitgave van dit evenement te vinden.

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de evenementen in uw regio via onze nieuwsbrief!