Jan Van Imschoot - De bouillon van elf uur

 
Twee jaar na zijn laatste tentoonstelling in galerie Templon keert de Belgische kunstenaar Jan Van Imschoot, zelfverklaard meester van de anarcho-barok, terug naar zijn geboorteland om een nieuwe reeks herziene stillevens te presenteren.

In Le bouillon de elf heures interesseert Van Imschoot zich voor de schilderkunst van de Noordschool uit de 17e eeuw. De kunstenaar koos ervoor om te putten uit het stille universum van een van de meesters van het genre: Willem Claeszoon Heda. In navolging van de grootste Vlaamse schilders past Van Imschoot het stilleven aan zijn unieke universum aan om het dankzij zijn virtuositeit en beheersing van het onderwerp weer adel te maken.

Tegen een donkere achtergrond en flamboyante accenten dompelt het ons onder in het hart van het burgerlijke Vlaanderen van de 17e eeuw, een sprankelend universum van luxueus serviesgoed, verfijnde schalen en kostbare zijden tafelkleden. Maar Van Imschoots schilderij is nooit eenduidig: deze ogenschijnlijk betoverende wereld gaat schuil achter een andere, meer geëngageerde wereld. Tussen representatie en verbeelding, tussen realiteit en fantasie, het werk van Van Imschoot zit vol erotische, historische of religieuze motieven. Zoals hij uitlegt, kan de schilderkunst een schijnbaar onschuldige wereld voorstellen, maar wie de kunst van symbolen en associaties van vormen kent, kan ongestraft zijn eigen waarnemingen erin projecteren.

De tentoonstelling biedt dus doeken met dubbelzinnige termen. We zien een weelderige koffiekan bedekt met een kristalglas vergezeld van bloedrode letters: verkrachting. Een feest van weleer gaat op in een bruisend zeelandschap. Een beker wijn staat naast een pakje sigaretten. De titel zelf van de tentoonstelling Le bouillon de Onze heures is tweesnijdend. Hij tekent de laatste maaltijd, zo vergiftigd, zo geruststellend, van een stervende.

Terwijl de kwestie van politieke correctheid onze westerse samenlevingen verdeelt, stelt Van Imschoot de rol van kunst en kunstenaars in vraag. Moet kunst vandaag suggereren of laten zien? Zodra het wordt tentoongesteld, wordt het werk, een waargebeurd verhaal met duizend-en-een facetten, aan de kijker gegeven om vrij te interpreteren. Onze verbeelding speelt een rol, legt hij uit, en begeleidt ons bij het verkennen van onze geschiedenis en de betekenis van ons bestaan.

Fotokrediet - Jan Van Imschoot, De strijd tegen de dageraad, , Olieverf op doek, 150 x 130 cm; 59 x 51 1/8 binnen. Jan Van Imschoot. Met dank aan Galerie Templon, Parijs - Brussel.
Galerie Daniel Templon, Bruxelles
13a, Rue Veydt
1060 Sint-Gillis
Gratis
Elk type publiek

Dit evenement is voorbij. Doe een zoekactie op de site, om de volgende uitgave van dit evenement te vinden.

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de evenementen in uw regio via onze nieuwsbrief!

In dezelfde categorie:

Noem het geen Art brut
(Van 6 april 2023 tot 5 mei 2024 - Brussel)
Oceana
(Van 9 februari tot 21 april - Brussel)
Bezoek virtueel in het Belgisch Stripcentrum e
(Brussel)
Sequence 031 | Marine Walon - Dorothea Dejonckheere - Rita Vlaeminck
(Van 29 maart tot 27 april - Ukkel)
Dirk Eelen - Op naar de bijeenkomst
(Ukkel)