Jan Van Imschoot - Le bouillon de onze heures

 
Twee jaar na zijn laatste tentoonstelling in Galerie Templon keert de Belgische kunstenaar Jan Van Imschoot, zelfverklaard meester van de anarcho-barok, terug naar zijn geboorteland om een nieuwe reeks met herinterpretaties van stillevens te presenteren.

In Le bouillon de onze heures interesseert Van Imschoot zich voor de schilderkunst van de Nederlandse 17de-eeuwse Gouden Eeuw. De kunstenaar koos ervoor te putten uit het stille universum van een van de meesters van het genre: Willem Claeszoon Heda. Van Imschoot plaatst zich in de lijn van de grootste Vlaamse meesters, en past het stilleven aan zijn uniek universum aan: dankzij zijn virtuositeit, en doordat hij zijn onderwerp volledig beheerst, wordt het genre in zijn luister hersteld.

Op donkere achtergronden en met flamboyante penseelstreken dompelt Van Imschoot ons onder in het hart van het burgerlijke Vlaanderen van de 17de eeuw, een sprankelend universum van luxueuze serviezen, verfijnde gerechten en kostbare zijden tafelkleden. Maar zijn schilderkunst is nooit eenduidig: achter deze schijnbaar betoverende wereld gaat een andere, meer bewogen wereld schuil. Het werk van Van Imschoot, tussen representatie en verbeelding, tussen realiteit en fantasie, zit vol erotische, politieke of religieuze motieven. Zoals hij zelf zegt: 'De schilderkunst kan een schijnbaar onschuldige wereld presenteren, maar wie de kunst van de symbolen en vormenassociaties kent, kan er ongestraft zijn eigen waarneming op projecteren.'

De expo toont dubbelzinnige doeken. We zien een weelderige koffiepot. Aan de tuit hangt een kristalglas en onderaan het beeld staat in bloedrode letters: 'le viol' (de verkrachting). Een braspartij van weleer gaat op in een woelig zeelandschap. Een wijnglas staat wankelend naast een pakje sigaretten. De titel zelf van de tentoonstelling, 'Le bouillon de onze heures', kan op twee manieren geïnterpreteerd worden. Hij verwijst naar de laatste maaltijd van een stervende: nu eens een vergiftigd geschenk, dan weer een troostend moment.

Terwijl de kwestie van politieke correctheid onze westerse samenlevingen verscheurt, bevraagt Van Imschoot de rol van kunst en kunstenaars. Moet kunst vandaag suggereren dan wel laten zien? Zodra het wordt tentoongesteld, wordt het werk, een echte vertelling van duizend-en-een facet, aan de vrije interpretatie van de toeschouwer overgelaten. 'Onze verbeelding speelt een hoofdrol', legt Van Imschoot uit, ze begeleidt ons met andere woorden bij de verkenning naar onze geschiedenis en de betekenis van ons bestaan.

Jan Van Imschoot werd in 1963 geboren in Gent. Hij woont sinds in Frankrijk. In wijdde het Gentse Smak een grote solotentoonstelling aan hem. De afgelopen jaren werd zijn werk getoond in het Kunstpalast in Düsseldorf (), het Museum Dhondt-Dhaenens in Deurle (), het National Art Museum of China in Beijing () en de Fondazione Volume! in Rome (). In nam Van Imschoot deel aan de groepstentoonstelling 'Sanguine/Bloedrood', samengesteld door Luc Tuymans voor het M Hka in Antwerpen en voor de Fondazione Prada in Milaan, en in , aan 'Feast of Fools. Bruegel Rediscovered' in het Kasteel van Gaasbeek. Recent nog (7.-18.10.) vond in het Roger Raveel Museum in Machelen-aan-de-leie de 7de Biënnale van de Schilderkunst plaats, onder de titel 'Binnenskamers'. Van Imschoot presenteerde er vier grote doeken uit zijn reeks Intérieurs.
Galerie Templon
13A Rue Veydt
1060 Sint-Gillis
Gratis
Elk type publiek

Dit evenement is voorbij. Doe een zoekactie op de site, om de volgende uitgave van dit evenement te vinden.

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de evenementen in uw regio via onze nieuwsbrief!

In dezelfde categorie:

Noem het geen Art brut
(Van 6 april 2023 tot 21 april 2024 - Brussel)
Oceana
(Van 9 februari tot 21 april - Brussel)
Schiller Art Gallery - Franz Merjaystraat
(Van 1e februari tot 31 maart - Elsene)
Back and Forth
(Van 1e maart tot 13 april - Elsene)
Bezoek virtueel in het Belgisch Stripcentrum e
(Brussel)