Mannavita Warme Wijntocht (meerdere afstanden)

De 7mijl-stappers Moorsele - Warme Wijntocht ️
Afstanden: 6km, 10km, 14km, , , en 3br /> We hebben geprobeerd er een 'speciale' editie van te maken met vele nieuwe wegen en een nieuwe rustpost.
Ook nu is er onderweg gratis de klassieke Warme Kruidenwijn voorzien, op alle afstanden.
Lus ± 6km
Dit is een plaatselijke lus in Gullegem, die Bergelen ( aandoet, en dan verder trekt naar d' Oude Pastorie voor de Mannavita Warme Kruidenwijn.
deze afstand kan nog gecombineerd worden met de andere afstanden, daar het hier een grotendeels afzonderlijk parcours betreft.
Deze afstand is ook volledig toegankelijk voor rolstoelen en kinderwagens.
10km
Deze afstand is eveneens toegankelijk voor rolstoelen en kinderwagens
De 10km trekt naar Bissegem, zo veel mogelijk langs verkeersluwe wegen, maar we kunnen er niet onderuit de ring over te steken. Eens over de ring trekken we naar het onlangs aangelegde stadsgroen Ghellinck, en zo verder langs het oc De Neerbeek en een stukje natuur, de oude startbaan van het vliegveld van Wevelgem, naar de rustpost.
De terugweg brengt ons langs het industrieterrein Waterven naar de Oude Ieperseweg, die we nu eens, tegen de gewoonte in, rechts opdraaien. Een eindje verder wacht ons een recent aangelegd graspad, wat ons uiteindelijk naar het brugje over de Ring leidt. We steken de ring over en vervolgen onze weg langs de Europalaan tot Ter Elst, waar we terug het groen induiken, en vervolgen zo onze weg tot d' Oude Pastorie, waar ons de warme Kruidenwijn wacht. Na nog een kleine kilometer bereiken we uiteindelijk de start, waar we, bij het genot van een pannenkoek en koffie, of een frisse pint nog kunnen napraten over onze tocht.
14km
we volgen de 10km tot Bissegem. Nu nemen we de lus die ons, via de Neerbeekvallei en de Leie tot een recent aangelegd stuk groen, de Rotersmeers, brengt. Dat duiken we in. Op het einde keren we terug langs de Leie, maar na een honderdtal meter draaien we rechts de Rootputstraat in. Links de Oliemolenstraat. Deze volgen we verder tot een paadje tussen het groen, dat ons terugvoert naar de Neerbeekvallei en uiteindelijk de rustpost.

We trekken eerst naar Bissegem. Vanaf hier wandelen we verder naar Marke, naar het schooltje 'Het Open Groene', dat zijn naam zeker niet gestolen heeft.
Eerst wandelen we tot aan de Leie, die we oversteken via de noodbrug voor fietsers en voetgangers, die werd gebouwd ter vervanging van de oude leiebrug, tot de voltooing van de nieuwe brug.
Na het oversteken van de Leie draaien we rechts, langs de Leie en het groen, het Schrijverke in (. Dit is een pareltje groen, waar we gretig gebruik van maken. Jammer genoeg wordt dit prachtig stukje natuur bedreigd door de verbreding van de Leie.
Na de doortocht van het Schrijverke komen we aan de overweg, waar zich vroeger het station van Marke bevond. We trekken rechtdoor, en via de Koedreef, de Rekkemstraat en de Rode Dreef bereiken we het park van Marke. In vroegere jaren was dit in het bezit van de familie De Bethune. Voor de fusie van Marke met Kortrijk bevond zich in het kasteel ook een tijdje het gemeentehuis. Het park verkennen we ten gronde.
Na het verlaten van het park trekken we verder naar het volgende stukje groen, het Markebeke pad. Dit draaien we rechts op, en volgen we tot bijna het einde. Een smal paadje leidt ons uiteindelijk tot het Preshoekbos. De lus van 4km uit het Open Groene verkent dit stuk groen.
De terugweg leidt ons terug via de Moteweg, de hoeve Van Clé (, het oc en het Duits Kerkhof. De graven werden reeds lang geleden verplaatst naar het grote kerkhof te Langemark en naar Menen Wald, Field 1 (, en via de rest van het Markebekepad terug naar de Leie en de rustpost te Bissegem.

Vanuit de rustpost nemen we de lus van 4km door het Preshoekbos.
Na een klein stukje asfalt trekken we het Preshoekbos in. Langs bospartijen en open vlaktes, afgewisseld met een stuk bergop, bereiken we de Keizerstraat. Rechts opdraaien en een 100-tal meter verder duiken we rechts terug het groen in, langs een prachtig paadje dat ons terug naar beneden leidt. Nog enkel bospartijen en open vlaktes en we bereiken terug de rustpost.

Dit is de , uitgebreid met de lus in Bissegem.
3br /> De met een tweede lus vanuit het Open Groene. Deze lus brengt ons naar de Marionetten, de Libel en via het Preshoekbos terug naar de rustpost. Wie het niet ziet zitten om 3te wandelen om deze prachtige groene lus te bewandelen, kan ervoor kiezen de te volgen en dan vanuit het Open Groene de 3x kiezen.
Eerst moeten we natuurlijk het groen van de Marionetten bereiken.
Door de wijk Ter Doenaert bereiken we het D-Hotel () en Vanneste's molen (eerste vermelding in 1 voor meer details: ? nummer=817), die in verval is, en de Toerkonjestraat, waar uitgebreide werken begin deze maand beëindigd werden.
We steken de Toerkonjestraat over en wandelen verder langs de Vannestes Molenstraat, Sint-Annastraat en de Cannaertstraat naar de Oude Cannaertstraat en de toegang tot het stadsgroen Marionetten. Langs vele bosweggetjes bereiken we uiteindelijk de hoogte waar zich de Libel bevindt. De Libel bevindt zich op het hoogste punt, dat we bereiken via een trap, en biedt een prachtig uitzichtpunt.
Na door de Libel gewandeld te hebben, dalen we de trap aan de andere kant af. De weg vervolgen tot de Bosstraat. Hier bereiken we een vijver die we middendoor kunnen oversteken tot Sint-Anna. We wandelen verder langs de Pontforthoeve. Hier bevindt zich de vzw Jongerenatelier. Voor meer uitleg over dit initiatief kan je terecht op .
Via 'berg en dal', de speelweide en een indiaan die op wacht stond, maar nu van vermoeidheid in slaap gevallen is, bereiken we de Don Boscolaan en terug de Toerkonjestraat. Nu worden we gestraft voor onze inspanning met een 500-tal meter asfalt.
We steken de Toerkonjestraat terug over, via het zebrapad ! en via de brug de E17. Juist over de brug draaien we links af en volgen de Keizerstraat tot de Beginnestraat. In het begin is de Beginnestraat nog een asfaltweg, doch dit gaat snel over in een echte keikoppenweg, en het groen van het Preshoekbos.
We trekken nogmaals door het Preshoekbos en bereiken uiteindelijk terug de rustpost.
De 7mijl-stappers hopen dat jullie genoten hebt van de wandeling en verwachten jullie terug op één van onze volgende wandelingen. Wie lid wil worden van onze club kan zich steeds inschrijven bij de secretaris in de startzaal.
Tot wandels.
Jan Peirs, parcoursbouwer 7mijl-stappers Moorsele
Oc de Cerf
Kerkstraat 1
8560 Gullegem
3 euro / korting voor Federatieleden (1,50 euro) / gratis voor -12jaar
Elk type publiek

Dit evenement is voorbij. Doe een zoekactie op de site, om de volgende uitgave van dit evenement te vinden.

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de evenementen in uw regio via onze nieuwsbrief!