The Image in the Hand

Mlf | Marie-Laure Fleisch is verheugd de tweede solotentoonstelling van de Italiaanse kunstenaar Alice Cattaneo (Milaan, 1976) in Brussel te kunnen aankondigen, waarvoor ze een reeks nieuwe sculpturen heeft gemaakt. De titel van de tentoonstelling roept het creatieve proces op, dat vaak begint met een beeld als voorloper van het handmatige beeldhouwproces. Voor Cattaneo is de beeldhouwkunst zowel een fragment als een geheel. Dit impliceert een inherente spanning tussen de aanvankelijke visie van het werk en wat de kunstenaarshand, in het spoor van de oorspronkelijke gedachte, organisch construeert. Door het tijdsverloop van het oorspronkelijke beeld naar het eigenlijke vervaardigen van het werk ontstaat een dialoog tussen materialen, lichaam en geest. De tentoonstelling gaat gepaard met een kritische tekst door curator Chiara Bertola.

Cattaneo opteerde ervoor twee groepen beeldhouwwerken te presenteren. Die bevinden zich naast elkaar in de verschillende zalen van de galerie, waardoor een reeks onzichtbare verbanden ontstaat tussen de fysieke entiteit van de werken en van de architectuur. Lege ruimte is primordiaal in het werk van Cattaneo, en ze activeert die via fundamentele geometrische elementen. Een reeks lijnen in muranoglas creŽert een ritme dat de verticaliteit van de muren weerspiegelt. Daartegenover staan groepjes kleine geometrische structuren van glas, keramiek en leisteen, her en der verspreid op verschillende dragers in de galerie. De sculpturen in de ruimte zijn bijgevolg georganiseerd als in een partituur, waarbij elk sculpturaal teken overeenkomt met een klankelement. Cattaneo benadert deze tentoonstelling door te reflecteren op de verticaliteit en horizontaliteit van gebaren. De verticaliteit van de lijnen en muren vormt een tegenwicht tegen de horizontaliteit van de montages op de sokkels, in een poging om het exacte punt vast te stellen waarop het oog de ontmoeting tussen die twee vlakken waarneemt.

De lenige, langgerekte sculpturen van glas en cement fungeren als manifestaties van beweging en stilstand. Ze lijken diep in de aarde door te dringen en vormen een brug tussen de verschansing van het lichaam in de zwaartekrachtruimte en de ophanging van het fantasierijke denken. Daartegenover verbinden de horizontale lijnen van gebogen balsahout en katoendraad zware en tegenstrijdige elementen. Die vormen creŽren een horizonlijn, waardoor een verbinding ontstaat tussen schijnbaar gescheiden ruimten.

In het werk van de kunstenaar is er altijd een dualiteit: een heen en weer gaan tussen complexiteit en eenvoud, het zichtbare en het onzichtbare. De sculpturen zijn tastbare uitingen van die spanning, als een precies scharnierpunt waarop deze concepten in balans zijn. Een en ander is te vergelijken met de voortdurende aanwezigheid van een koorddanser die zich tussen twee subtiele uitersten bevindt, waarbij het evenwichtsverlies en -herstel worden beÔnvloed door de zwaartekracht.

Alice Cattaneo (1976, Milaan, ItaliŽ) leef en werkt in Milaan. Tot haar solotentoonstellingen behoren: Alice Cattaneo, Museo Archeologico, Acqui Terme, ItaliŽ (2019); Mettere un mare nella nebbia, Museo del Novecento, Milaan, ItaliŽ (2018); Un qui puntiforme unitissimo, Alice Cattaneo Michael HŲpfner, Galerie Hubert Winter, Wenen, Oostenrijk (2016); Col fiato sospeso per circa due ore, La Quarta Vetrina, Libreria delle Donne, Milaan, ItaliŽ (2015); Contrapositive (met Fred Sandback), curator: D.Komary, Galerie Stadtpark, Krems, Oostenrijk (2012); Alice Cattaneo, Madre - Museo d' Arte Contemporanea Donna Regina, Napels, ItaliŽ (2008) en Alice Cattaneo, curator: J.Watkins, Ikon Gallery, Birmingham, Verenigd Koninkrijk (2007). Tot haar groepstentoonstellingen behoren: Negative Space. Trajectories of Sculpture, curatoren: Peter Weibel, Daria Mille en Anett Holzheid, Zkm | Center for Art and Media, Karlsruhe, Duitsland (2019); La Vita Materiale. Otto stanze, otto storie, curator: Marina Dacci, Palazzo da Mosto, Reggio Emilia, ItaliŽ (2018); Tempo e Dettagli/Times and Details, Artisti/Artigiani/Carlo Scarpa, curatoren: C. Bertola en G. Blais, Officina Zanon, Falegnameria Capovilla, Universitaí Caí Foscari, VenetiŽ, ItaliŽ (2016); Chaotic Passion, Museo díArte Contemporanea di Villa Croce, Genua (2015), Ritratto dell'Artista da Giovane, curator: M. Beccaria, Castello di Rivoli, Turijn, ItaliŽ (2014); Autoritratti. Iscrizioni del Femminile nellíArte Italiana Contemporanea, Mambo, Museo díArte Moderna, Bologna (2013); The Unseen, The Fourth Guangzhou Triennial, curator: J. Watkins, Guangdong Museum of Art, Republiek China (2012); Arte essenziale, een project van F. Ferrari, Collezione Maramotti, Reggio Emilia, ItaliŽ / Frankfurt Kunstverein, Frankfurt (2011); Terre Vulnerabilli, curator: C.Bertola met A.Lissoni, Hangar Bicocca, Milaan (2010); Italics, Italian Art between Tradition and Revolution, 1968-2008, curator: F. Bonami, Palazzo Grassi, VenetiŽ, ItaliŽ (2008) en Apocalittici e integrati. Utopia nellíarte italiana di oggi, Maxxi, Rome.
Waar :
Sint-Jorisstraat 13
Rue Saint-Georges, 13
1050 Elsene
Telefoonnummer :
+32 (0)2 648 2
Tarief :
Gratis
Publiek :
Elk type publiek
Internet :
http://www.galleriamlf.com
Toegevoegd door :
Galerie MLF | Marie-Laure Fleisch

Dinsdag: van 10:00 tot 18:00
Woensdag: van 10:00 tot 18:00
Donderdag: van 10:00 tot 18:00
Vrijdag: van 10:00 tot 18:00
Zaterdag: van 10:00 tot 18:00

Van 6 september tot 18 oktober



Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de evenementen in uw regio via onze nieuwsbrief!

In dezelfde categorie:

Tearing Faces - Katrin Dekoninck
(Van 5 september tot 27 oktober - Ukkel)
Myriam Louyest - Quelque chose du temps
(Van 14 september tot 13 december - Brussel)
Tentoonstelling artistieke residentie
(Van 12 september tot 3 november - Jette)
Beeldentuin - Galerie Art Valley
(Van 23 maart tot 27 oktober - Sint-Pieters-Kapelle)
Internationale Kunsttentoonstelling in de Beeldentuin 'De Betoverende Tuin'
(Van 20 tot 22 september - Sint-Jan-Geest)