Blootstelling

 
Tentoonstellingen Blootstelling
Raymond Saublains

Er zijn verschillende manieren om van jazz te houden: vanuit je luie stoel, comfortabel zittend, luisterend naar een 33-toerenplaat - een vinylplaat, zo houd ik vol, niets vervangt die (luister naar It Never In Me Mind van Miles Davis op een cd, en vergelijk dan) - , dan tijdens het concert, in een oververhitte kamer, of in de open lucht, op een van de vele festivals die er plaatsvinden met de zee op de achtergrond; ten slotte door het te spelen, maar dit is niet voor iedereen weggelegd, er zijn hier uiteraard minder beoefenaars dan trouwe beoefenaars.

Maar er is misschien nog een andere, die Raymond Saublains heeft uitgekozen, terwijl hij zich met de camera in de hand verdiept in concerten en kleedkamers, alsof deze derde hem een nauwere band biedt met de jazzmannen die hij al heel lang volgt.

Het lijkt misschien ook paradoxaal om de muzikanten te fotograferen, omdat je niet, zoals in de tijd van de stille cinema, muziek aan de foto's kunt toevoegen. Hoe dan ook, wit of zwart, de jazz heeft hun gezichten gebeeldhouwd, hun gelaatstrekken gemodelleerd, alsof ze de muziek die ze spelen willen aanduiden, zoals de mimiek die het dier uiteindelijk op zijn meester doet lijken, en omgekeerd, noch klassieke muzikanten, noch variétézangers. Omdat jazz een land is, zijn alle nationaliteiten overbodig; We mogen een muzikant nooit om zijn paspoort vragen, aangezien muziek net zo in hem leeft als hij erin leeft.

Het licht isoleert hen, boegbeelden van hun noten die ze horen lang voordat ze ons bereiken, en om ze zo gebeeldhouwd te zien door het kunstlicht, zou je ze alleen geloven, maar alleen samen, klaar om te wachten op de dag, aangezien de jazz gemaakt is voor de nacht.

En als Raymond Saublains, die stilletjes tussen hun deuren glipte, trouw bleef aan zwart en wit, dan is dat niet uit respect voor de partituur, maar omdat jazz nooit kleur heeft.
Xavier Canonne
Directeur van het Fotografiemuseum

/ De gasten
Vincent Pannunzio presenteert acrylschilderijen. Het daagt ons uit door middel van geometrische abstractie, ook wel geconstrueerd genoemd. Bepaalde composities nodigen ons uit naar de bovenverdieping: om van banale reflectie naar meditatie te gaan, van materialiteit naar spiritualiteit. Hij studeerde af aan de Academie voor Schone Kunsten in Brussel en werkt in Charleroi.

Laure-Anne Delaey nodigt ons uit om te communiceren met personages die peinzend, slaperig en meditatief zijn; in ieder geval bevestigen ze een consistentie waardoor ze hier en nu volledig aanwezig zijn in de relatie die de kijker zich zal voorstellen. Ze is opgeleid in kunstgeschiedenis. Als beeldend kunstenaar geeft ze les in tekenen, schilderen en keramiek in Beauraing.

GALERIJ Des Collines Vaucelles | Facebook
Collines Art Gallery (galeriedescolineshubert.com)
Galerie Des Collines
79 Rue du Moulin
5680 Doische
Gratis
Vanaf 7 jaar

Zaterdag: van 14:00 tot 17:00
Zondag: van 14:00 tot 17:00

Van 2 maart tot 21 april

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de evenementen in uw regio via onze nieuwsbrief!

In dezelfde categorie:

Tentoonstelling van schilderijen: incidentie/dissidentie
(Doische)
Madior tentoonstelling, kunstenaar-schilder uit Senegal
(Van 16 maart tot 19 mei - Dinant)
Fabienne Haumont schilderijententoonstelling
(Cerfontaine)
Algemene tentoonstelling
(Van 30 maart tot 28 april - Vresse-sur-Semois)
Tentoonstelling van schilderijen van de kunstenaar Fr dric Polinard
(Van 1e tot 28 april - Vresse-sur-Semois)